Årets tema på Meg: Make media great again!


Hur stärker mediebranschen förtroendet i en värld där mediekritikerna är allt fler, mäktigare och mer stridslystna? Det blir den övergripande frågeställningen på Meg – Mediedagarna i Göteborg i höst. Årets tema är Make media great again.

När årets upplaga av Meg arrangeras har det gått åtta månader sedan Donald Trump valdes till amerikansk president. Europas supervalår pågår för fullt och exemplen är många på grupper som arbetar för att urholka förtroendet för medierna under valrörelsen. Det nya landskapet har stärkt medieföretags vilja att förstärka sin demokratiska position – men också öppnat för självkritik.

De flesta publicister och journalister tycks vara överens om att medierna bör svara på fejknyheter, ekokammare och populism med bättre journalistik än någonsin. På konferensen SXSW i Austin i mars var amerikansk media, med det egna valet bakom sig, överens om att man som medieaktör inte bör gå i opposition utan i stället skapa förutsättningar för kvalitetsjournalistik. Många erkände att de misslyckats med att skildra verkligheten.

Hur undviker medierna att svara med samma mynt och anamma de populistiska krafternas aggressiva retorik? Det är en fråga som är aktuell inom ramen för Make media great again.
–  Make media great again handlar om många olika perspektiv. Det är uppenbart att diskussionen om uppdrag, förtroende, innehåll, utveckling och finansiering hör ihop och vi måste mötas i samtalet för att vidga allas våra perspektiv. Det samtalet börjar på Meg17, säger Frida Edman, ansvarig för Mediedagarna i Göteborg.

Temat blir en röd tråd under hela Meg17, som inleds med ett seminarium under samma rubrik och där några av Sveriges tyngsta mediechefer möts för att diskutera mediernas framtid. Anders Jensen, vd MTG, Tomas Franzén, vd Bonnier, Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, Staffan Rosell, vd Bauer Media Group, Bodil Ericsson Torp, vd Aller Media med flera deltar under moderatorerna Darja Isaksson och Malin Ekmans ledning.

I seminariet Make local media great again möts bland andra Johan Hansson, vd Stampen, Per Bowallius, vd Mittmedia, Boine Gepertz, vd Gota Media och Victoria Svanberg, styrelseledamot i NWT-koncernen i ett samtal om vägen framåt för lokaljournalistiken.

Under rubriken Make global news great again samtalar Steve El-Sharawy, medieanalytiker på EzyInsights med Anne Lagercrantz, divisionschef på SVT och Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet.

Vad kan branscherna lära av varandra i termer av att ta betalt för digitalt material? Finns det fler vägar att gå än digitala abonnemang? Vad finns det egentligen för alternativ för marknadschefer när de vill nå ut till sin målgrupp? Kan mediekoncerner tänka sig att samarbeta för att skapa alternativ till Google och Facebook? Och vad kan mediebransch och förlagsbransch lära av varandra? Det är andra frågor som kommer genomsyra Megs program och temat Make media great again.

Under de kommande månaderna presenterar Meg medverkande och programpunkter löpande. Programmet presenteras i sin helhet den 1 juni.
Följ nyheterna här på sajten och i våra sociala medier.
Köp din biljett till Meg17 här.