Programmet klart för Meg17


27-28 september 2017 arrangeras Mediedagarna i Göteborg – Meg17 – för första gången i anslutning till Bokmässan. I dag släpps seminarieprogrammet i sin helhet.

Programmet innehåller så väl internationella tungviktare som politiska makthavare och Sveriges viktigaste medieaktörer.
Strong Warehouse, digital ambassadör på ClickHole, kommer att framtidsspana kring internets utveckling de kommande tio åren. Hon ansluter som en fjärde keynote vid sidan av de redan presenterade namnen Eric Nuzum, Audible, Ryan Broderick, BuzzFeed och Joe Posner, Vox media.

Ytterligare en rad internationella namn kommer till Göteborg för att medverka på Meg – Gerard Ryle, ordförande för ICIJ (International Consortium of Investigative Journalists) och vinnare av Pulitzerpriset för Panama papers och Michail Zygar, rysk grävande journalist, är några av dem.

Det är sedan tidigare presenterat att årets tema är Make media great again (länk till nyhet) – en överhängande rubrik för de båda dagarna som sätter fingret på var mediebranschen befinner sig i dag. Några av de viktigaste frågorna som kommer att diskuteras på Meg17 handlar om hur media kan stärka sitt förtroende i en tid då kritikerna är allt mer stridslystna – och hur uppdrag, förtroende och innehåll hör ihop med utveckling, finansiering och affär.
En av programpunkterna på temat är seminariet Make journalism great again där Anna Hedenmo, ordförande Publicistklubben, Karin Pettersson, politisk chefredaktör Aftonbladet och Ginna Lindberg, utrikeschef på Ekot i Sveriges Radio, diskuterar det bästa receptet mot både strukturomvandling och fake news.

Samtalet på Meg sker också på en politisk nivå. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke finns på plats för att presentera regeringens arbete kring det hårdnande samhällsklimatet där förtroendevalda, konstnärer och journalister får ta emot allt mer hat och hot. Digitaliseringsminister Peter Eriksson gästar också Meg för att diskutera de utmaningar som finns för Sverige.

– Mediefrågor är komplexa, vida och utmanande men samtidigt fundamentala. Det präglar Megs program som blir mer ärligt och rakt på än någonsin. Genom gränsöverskridande samtal återspeglar Meg den tid vi lever i, säger Frida Edman, ansvarig för Meg.

Läs hela programmet HÄR och köp din biljett före den 1 juli så får du 20% rabatt!