Välkommen till Sveriges viktigaste mötesplats för mediefrågor!

Vi presenterar stolt temat för Meg17: Make media great again!

Hur stärker mediebranschen förtroendet i en värld där mediekritikerna är allt fler, mäktigare och mer stridslystna? Det blir den övergripande frågeställningen på Meg – Mediedagarna i Göteborg i höst. Årets tema är Make media great again.

De flesta publicister och journalister tycks vara överens om att medierna bör svara på fejknyheter, ekokammare och populism med bättre journalistik än någonsin. På konferensen SXSW i Austin i mars var amerikansk media, med det egna valet bakom sig, överens om att man som medieaktör inte bör gå i opposition utan i stället skapa förutsättningar för kvalitetsjournalistik. Många erkände att de misslyckats med att skildra verkligheten.

Hur undviker medierna att svara med samma mynt och anamma de populistiska krafternas aggressiva retorik? Det är en fråga som är aktuell inom ramen för Make media great again, men fler perspektiv ryms inom ramen för temat.

Vad kan branscherna lära av varandra i termer av att ta betalt för digitalt material? Finns det fler vägar att gå än digitala abonnemang? Vad finns det egentligen för alternativ för marknadschefer när de vill nå ut till sin målgrupp? Kan mediekoncerner tänka sig att samarbeta för att skapa alternativ till Google och Facebook? Och vad kan mediebransch och förlagsbransch lära av varandra? Det är andra frågor som kommer genomsyra Megs program.

2017 arrangeras Meg för sjätte gången på Svenska Mässan i Göteborg och förläggs i anslutning till Bokmässan, 27-28 september. Initiativtagare till Mediedagarna i Göteborg är Bok & Bibliotek och Medieakademin.

Jobbar du med media, kommunikation, marknad eller journalistik vill du inte missa Meg17.
Välkommen till Göteborg och Svenska Mässan 27-28 september!
Köp din biljett här.