Almedalsveckan och medierna – ett halvt sekel av hatkärlek

  • torsdag / 27 september / 2018
  • 16:30-17:00
  • Scen Grävscenen

Beskrivning

Demokratin fyller hundra år, och demokratins festival Almedalsveckan fyller 50. Medierna har blivit en allt viktigare del av Almedalsveckan och flera mediehus, inte minst public service, spenderar stora medel och energi på att bevaka, eller kanske till och med skapa, Almedalen. Hur har relationen mellan Almedalsveckan och medier utvecklats över tid? Vad är medias bidrag till Almedalsveckans utformning och rykte? Hur är förhållandet mellan journalister och politiker under tillfällen som Almedalen? Med utgångspunkt i nyutgivna antologin Almedalen – makt, magi och möten samtalar några av författarna kring spänningsfältet mellan politiker, journalister och demokratin med Almedalsveckan som exempel.

Medverkande:  Lena Lid Falkman, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och redaktör för Almedalen – makt, magi och möten, Erik Fichtelius, journalist, tidigare vid UR, SVT, JMK, Utgivarna, Tomas Falkman, projektledare för forsknings- och utvecklingsprojektet Plats för Innovation vid IMIT, Innovation in Management and Technology, Brit Stakston, mediestrateg, VD för utrikesreportagesajten Blank Spot Project, Per Schlingmann, politisk strateg och författare, känd för arbetet bakom Nya Moderaterna och nu för sina politiska deckare.
Arrangör:  Handelshögskolan i Stockholm

 

Bokmässans entrébiljett gäller till Megs scenprogram.