Den visuella journalistikens uppsving i Donald Trumps tidevarv

  • torsdag / 27 september / 2018
  • 16:00-16:45
  • Scen F5

Beskrivning

Sedan presidentvalet 2016 kämpar amerikanska journalister för att anpassa sig till en kaotisk nyhetsvärld i snabb förändring. För varje hektisk vecka som går överges gamla bevakningsmönster till förmån för nya sätt att ge det amerikanska folket tydlig och kontextbaserad information – allt i en tid då motståndet mot pressen är större än någonsin. Samtidigt ser vi ett spännande uppsving för det visuella nyhetsberättandet, med flera viktiga och minnesvärda verk där dataanalys, datavisualisering och till och med Trumps egna ord har använts för att hålla administrationen ansvarig. Hur användes visuell journalistik för att berätta den komplicerade historien om 2016 års kampanj och presidentval? Hur har metoden använts för att undersöka vad som hände sedan och för att förklara det invecklade nätet av människor, tidslinjer och berättelser som är inblandade i de omfattande Vita huset-utredningarna?

Medverkande:  Jon Keegan, Senior Research Fellow, Tow Center for Digital Journalism (Columbia University). Keegan är ”Visual Journalist”, har arbetat 18 år på The Wall Street Journal och är skapare av WSJ’s ”Blue Feed, Red Feed”.
Språk:  engelska

Medverkande
Programtyp
Seminarium

Bokmässans seminariekort krävs.